عطر گرمی اسانس
متاسفانه استفاده از عطرهای گرمی که به اسم اسانس فروخته می شوند به میزان بسیار زیادی در جامعه ما رایج شده بدون اینکه اطلاعات درستی به خریداران این محصولات داده بشه. اکثر دوستانی که از این عطرها استفاده می کنند این تصور اشتباه رو دارند که این ها همون عطرهای شناخته شده هستند که با غلظت بیشتر به این شکل فله ای به فروش می رسند. بنابراین لازم هست کمی اطلاعات صحیح در این باره به شما بدیم.
اول اینکه اسانس در واقع به معنی بخش معطر خالص در مواد بودار طبیعی هست که به روش تقطیر جدا میشه، البته نمونه های انسان-ساخت (سینتتیک) هم بسیار داره. هرچند که به عطر خالص، یعنی بخش بودار عطر که همیشه با یک حلال بدون بو رقیق میشه، “اسانس عطر” هم گفته میشه، اما به کار بردن این اصطلاح برای عطرهایی که به شکل گرمی فروخته میشه در حقیقت اشتباه هست. چرا که این ترکیبات برای آمادۀ مصرف شدن به ناچار باید در یک حلال رقیق بشند.
پس این محصولات که بسیار در ایران و کشورهای اطراف متداول هست، و جز بعضی کشورهای جهان سوم جاهای دیگه ی دنیا نمی تونید پیداشون کنید، واقعا چی هستند؟ این ها نمونه هایی تقلیدی از عطرهای شناخته شده هستند. یعنی اینکه مثلا فلان عطر “تام فورد” رو یک شرکت ساخت محصولات شیمی و اسانس که هیچ ربطی به “تام فورد” یا کارخونه های ساخت عطر معتبر مثل فرمنیش، IFF یا ژیودان نداره، میاد از نظر شیمی آنالیز می کنه و بویی بسیار نزدیک به اون رو با مواد ارزون تر و قیمت خیلی پایین تر بازسازی می کنه. یعنی این ادعای فروشندگان که اینها همون اسانس خالص عطرهای معروف هستند به هیچ وجه صحیح نیست. در ضمن شرکتهای بزرگ و مشهوری مثل ژیودان (Givaudan)، لورئال (L’Oreal) و LVHM یا IFF که بزرگترین تولید کنندگان عطر برای برندهای مختلف هستند، به دلیل تعهدی که به اونها دارند هرگز اساس عطرهای اون برند ها رو خودشون به شکل خالص بیرون نمی فروشند. بدیهی هست که خود برندهای عطر هم اسانس خالص عطراشون رو به هیچ وجه جداگانه به بازار نمیدند. پس این حرف که اسانس های مزبور همونی هستند که در عطرهای اصل استفاده می شوند هم بی پایه هست. علاوه بر این ها با مقایسه ی خیلی ساده بین این نمونه های تقلیدی و اصل عطر می تونید ببینید که فقط ظاهر بو در برخورد اول مشابه هست و هرگز عمق، شفافیت و لایه های بوی عطر اصلی رو نداره. در حقیقت بیشتر این محصولات در حد خوشبو کننده های بهداشتی هستند، یعنی رایحه های مواد شوینده مثل پودر لباسشوی، شامپو و غیره! به همین دلیل فاقد بعد هستند و مثل عطرهای واقعی تغییرات زیادی در طول زمان ندارند و رایحه اونها بسیار تخت هست.
این به اصطلاح “اسانس” ها (در واقع ترکیب عطر بدون حلال) با توجه به نوع عطری که از روش ساخته شده، معمولا به قیمتی حداکثر بین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان برای هر لیتر به شکل عمده به فروش می رسه. این عطر خالص تقلیدی رو بعد از رقیق کردن در حلال و مواد نگهدارنده و تثبیت کننده، که خودشون به این ترکیب فیکساتیو میگن، به شکل گرَمی در دکه های ایستگاه های مترو و مغازه های کوچیک می فروشند.
یک دلیل بسیار مهم رو آوردن مصرف کنندگان به این محصولات قیمت پایینشون هست. این عطرها با میانگین قیمت ۳-۴ هزار تومن برای هر گرم به مصرف کننده فروخته میشه. از اونجایی که هر گرم از این عطرها چیزی حدود ۱ میلی لیتر هست، برای ۱۰۰ میل از اون باید حدود ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومن پول بدید. پس می بینید که چندان ارزون تر از عطرهای اصل نیستند! حتی در کمال تعجب بعضی از اونها گرون تر از نمونه اصلی درمیاد، با اینکه شیشه و بسته بندی شکیل و مناسبی هم نداره.
بیاید خوشبینانه فرض کنیم در غلیظ ترین حالت این عطر خالص برای آماده مصرف شدن توسط مشتری به نسبت ۵۰/۵۰ با به اصطلاح فیکساتیو (در واقع ترکیب مایع حلال، فیکساتور و مواد نگهدارنده) مخلوط بشه. بر این اساس با حسابی سر انگشتی متوجه میشم هر گرم از این عطرها که در نمونه های گران قیمت خودش معمولا حدود ۵-۶ هزار تومن و گاهی بیشتر به شما فروخته میشند برای فروشنده نهایتا ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومن تموم میشه!
اگر غلظت ظاهری و ماندگاری عطر دلیل رو آوردن شما به این محصولاته بهتره بدونید غلظت بالای این عطرها به خاطر میزان زیاد روغن افزودنی (در اکثر موارد روغن بچه) در اونها هست، نه لزوما درصد بالای رایحه، و ماندگاریشون هم به خاطر مقدار خیلی زیاد فیکساتیو و روغن هست که تاثیر هیچکدوم بر روی سلامتی مشخص نیست. متاسفانه نظارت بهداشتی صحیحی هم بر این عطرها صورت نمی گیره، در حالی که شرکت های معتبر عطرسازی باید هفت خوانی از قوانین و ضوابط بهداشتی رو برای کسب اجازۀ عرضه محصولشون در بازار جهانی بگذرونند. جدا از اینکه هر خانۀ عطرسازی شیمیدانهایی خبره داره که کارشون بررسی سلامت عطر روی پوست مصرف کننده هست تا به شما این اطمینان رو بدن که محصولی که خریداری میکنین دارای کیفیتِ بهداشتی هم هست.

حالا اگر با تمام این اوصاف و آگاهی از خطرهای احتمالی باز هم دوست دارید از این اسانس های مترویی و دکه ای استفاده کنید، اختیار با شماست! دستکم الان دیگه از ماهیت این اجناس تا حد زیادی باخبر شدید. البته خیلی جدی پیشنهاد می کنیم به جای چندین بار خرید این عطرها با ماهیت نامشخص، هزینه اش رو برای خریدی مطمئن تر پس انداز کنید و از همه مهمتر اینکه به شامه خودتون و اطرافیانتون احترام بگذارید.

منبع: انجمن عطر ایران
دسته‌ها: مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *